Drie-, vier- of meerkeuzevragen



De meerkeuzevraag is het favoriete vraagtype van veel onderwijs- en exameninstellingen. Het maken van dergelijke vragen is niet eenvoudig, vooral het komen tot goede afleiders (foute antwoordalternatieven) kan nogal een uitdaging zijn. Je zou daarmee kunnen pleiten voor minder antwoordalternatieven, maar daarmee vergroot je de raadkans. Wat is het optimale aantal antwoordalternatieven? Een meerkeuzevraag kent

Een blik naar boven, terug en vooruit



Feedback is één van de meest krachtige invloeden op het leren van mensen, maar de impact van feedback kan zowel positief als negatief zijn. Hoewel de bedoeling van docenten bij het geven van feedback vaak heel goed is, is de feedback inhoudelijk gezien niet altijd even effectief. Zo blijkt uit onderzoek dat docenten jongens vaker

Validiteit van rubrics



Het gebruik van rubrics bij het beoordelen van opdrachten is populair in ons huidige onderwijs. Een rubric zou de beoordeling van het werk van studenten enorm verbeteren en verrijken, maar hoe zit het eigenlijk met de validiteit? Levert een rubric ook daadwerkelijk een betrouwbaar en valide oordeel op? Een rubric is een set van beoordelingscriteria,

De winkel blijft open tijdens de verbouwing



Voor onderwijsinstellingen is de stap naar blended learning vaak al enige tijd geleden genomen. Voor een kleine brancheorganisatie die al jaren klassikale cursussen aanbiedt, is dat een heel ander verhaal. Wanneer er geen onderwijskundig personeel is, wie gaat er dan voor zorgen dat die stap wordt gezet? Vereniging ION ging de uitdaging aan. Op 7

Het effect van een meetschaal



De hele klas maakt een toets over de geschiedenis van Frankrijk, voor de toets kun je 100 punten halen. Marieke haalt 30 punten, Renske haalt 60 punten. Kun je dan zeggen: Renske weet twee keer meer over de geschiedenis van Frankrijk dan Marieke? Nee, die conclusie is onjuist. Uit een toets komen scores. Die scores

1 2 3 9