Hard van stapel met MijnHANportfolio

Wijze lessen van de functioneel beheerder “We werden zo enthousiast en wilden direct beginnen, maar dat ging veel

Wijze lessen van de functioneel beheerder

“We werden zo enthousiast en wilden direct beginnen, maar dat ging veel te snel.” Een wijze les van Hans Stoltz, docent en functioneel beheerder van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Vorig jaar ging de HAN voor alle propedeuse studenten van het instituut Financieel Management van start met MijnHANportfolio. Hans Stoltz deelt met ons de vier belangrijkste lessen die hij heeft geleerd van het afgelopen jaar.

1.      De student staat centraal

“De student centraal, dat is ons doel binnen HAN. Vanuit die gedachte vinden we het belangrijk om studenten de beschikking te geven over een ePortfolio. Op die manier kunnen studenten samen met hun begeleidende docenten hun ontwikkeling volgen en meten. In 4 jaar tijd bouwt de student een mooi portfolio op, waar hij op kan terugvallen. Het is van hem en het blijft van hem. Daarin zitten al zijn projecten, beoordelingen en documenten waar hij trots op is.

Voor onze stagiairs en afstudeerders Bedrijfseconomie werkten we al met MijnPortfolio.nl van Paragin en dat bevalt ons enorm, dus het was heel logisch om Paragin uit te nodigen en samen na te denken over de inrichting van MijnHANportfolio.”

2.      Temper je enthousiasme

“We kwamen bij elkaar met de juiste mensen en het balletje ging rollen. Jeroen (directeur Paragin) werd uitgenodigd om MijnHANportfolio te presenteren en iedereen was daar erg van gecharmeerd. Toen Jeroen eenmaal begon te praten, raakte iedereen zó enthousiast dat we allemaal meteen wilden beginnen. Dat was het moment dat we ons misschien hadden moeten afvragen of we niet te snel van start gingen, terwijl nog niet alles was uitgedacht en uitgewerkt. Het was wellicht slimmer geweest om eerst met een klein groepje van één of twee propedeuseklassen een pilot te draaien en niet direct alle 400 studenten toegang te geven.”

3.      Gebruik wat je nu nodig hebt

“De software van Paragin kan zoveel, er zijn ontzettend veel mogelijkheden en opties. De ene optie nog mooier dan de andere. We wilden alles wel gebruiken. Dat was eigenlijk te veel in een te korte tijd. We hadden veel beter eerst kunnen nadenken over wat we precies nodig hadden in dat stadium en het gefaseerd uitbreiden. Wat heb je nodig en hoe krijg je dat zo simpel mogelijk geïmplementeerd? Ik heb gedurende dit proces steeds de steun gehad van Henri en Monique van Paragin. Ik heb zelden een partij ontmoet die zo snel schakelt, meedenkt en oplossingsgericht werkt. Dat heeft enorm geholpen.”

4.      Houd rekening met mogelijk weerstand van gebruikers

“Hoe enthousiast je ook bent over het programma en hoe goed het ook wordt geïmplementeerd, je krijgt altijd te maken met weerstand. De docenten en beheerders zijn degenen die ermee moeten werken. Wanneer zij om de haverklap worden geconfronteerd met een nieuw systeem, zul je daar toch weerstand bij merken. Je loopt altijd tegen wat startproblemen aan. Nu, na een jaar, beginnen docenten te merken dat er wat betreft dit systeem heel snel geschakeld wordt en hebben ze er een groeiend vertrouwen in. Het wordt steeds mooier voor ze om ermee te werken. Ontwikkeling van studenten is zichtbaarder en meetbaarder. We hebben er meer grip op en zijn er nu ontzettend blij mee. ”